Těhu v běhu: Den před porodem zvládla 2km běh a hodinový kruhový trénink

Víc aktivní maminku, než je Anna Štumpf, si snad ani nedokážu představit. Stíhá rodinu, domácnost, trénovat na další běžecké výzvy, píše blog Těhu v běhu a aktuálně ještě knihu. Měla to štěstí, že se nemusela zastavit ani v těhotenství, jen zpomalila…

Kdy jste s běháním začala a co vás na něm tak chytlo?

Musím přiznat, že jsem běh dřív nesnášela. Na základce jsem dokonce nosila omluvenky od lékaře, že kvůli šelestu na srdci nemohu běhat. Když jsem v roce 2007 poznala svého současného manžela, chodil 5x týdně do fitka, začala jsem tam chodit s ním a zkoušela běžecký pás, zvládla jsem jen pár metrů, pak jsem musela zpomalit nebo dokonce zastavit, osušit se, napít, vysmrkat, vydýchat… 😀 Až v létě 2013 se ve mně nahromadil pracovní stres, nazula jsem staré tenisky a venku tomu chtěla utéct. To se povedlo. Nebyl to žádný běžecký zázrak, ale naprosto mi to vyčistilo hlavu, cítila jsem se skvěle, doma po sprše ze mě všechno spadlo a práce šla najednou od ruky. Začala jsem běhat ráno před prací, 4x týdně, jen na půl hoďky. A v září absolvovala první závod na 5 km.

Kolik máte aktuálně celkově naběháno?

Vůbec netuším, zezačátku jsem žádné aplikace nebo hodinky nepoužívala, pak jsem jich několik vystřídala, ale řekla bych tak 3000 km.

Byla jste od začátku rozhodnutá, že běhání nepřerušíte ani v těhotenství, nebo jste to zvažovala?

Od začátku těhotenství jsem se cítila výborně, na běhání bylo mé tělo zvyklé, neviděla jsem důvod, proč bych měla přestávat, těhotenství není nemoc. Tlak okolí a poněkud staromódní gynekoložka mě donutili začít víc pátrat po informacích, 90% lidí mi říkalo, že se to nesmí, tak mi to vrtalo hlavou… Bohužel české zdroje byly na informace velmi chudé, našla jsem jen pár článků. Když jsem ale zamířila na zahraniční weby, sehnala si knížku Těhotná a fit (má i český překlad), potvrdilo se mi, že pokud jsou žena a plod v pořádku, a žena byla na běh před otěhotněním zvyklá, není důvod přestávat.

Když je tělo matky na pravidelný běh zvyklé, jaké zásady je potřeba v těhotenství dodržovat, aby mohla žena dál trénovat?

Ať vám říká kdo chce, co chce, nejdůležitější jste VY! Vy nejlíp víte, jak se cítíte, a co si můžete dovolit. Takže v první řadě poslouchejte své tělo. Věřte, že si samo řekne, kdy máte zpomalit, a kdy třeba ani nevylézt z postele. 🙂 Pokud vás lékař upozorní na těhotenské komplikace, neriskujte. Já měla například nízko dělohu, kdyby se prý objevilo sebemenší špinění, měla jsem přestat. Naštěstí bylo vše v pořádku. Pokud si byť jen jedním procentem nejste jistá, neběhejte. Já zkrátila vzdálenost a zpomalila. Pokud se začnete víc zadýchávat, je to znamení, že máte zpomalit. Velmi důležité jsou tekutiny! Takže pijte víc, než jste zvyklé. A doplňujte minerály, hlavně hořčík. Jeho nedostatek může mít na svědomí křeče a také předčasné děložní stahy. Pokud trpíte dehydratací, berte si pití s sebou, i když běháte krátké tratě. Podle některých studií by vám tepová frekvence neměla přesáhnout 140 tepů za minutu. V pokročilé fázi těhotenství už raději neběhejte sama nebo v nějakém náročném terénu.

Doporučíte nějaké praktické doplňky?

Pořiďte si kvalitní podprsenku a zvažte zatejpování bříška nebo pořízení podpůrného pásu

Našel se nějaký lékař, který vás od sportovních aktivit odrazoval?

Ano, gynekoložka, ke které mě poslal můj letitý gynekolog (bohužel nepracuje s těhotnými). Paní doktorka byla tak trochu „stará škola“, zastává názor, že v těhotenství „vše končí“, žena má být doma, mít nohy nahoře, „hnízdit“ a připravovat výbavičku. Když jsem se jí ptala, proč běhat nemůžu, jestli mám nějaký problém, odpověděla, že já i miminko jsme v pořádku, ale že v těhotenství se prostě neběhá. A tečka.

Anna Štumpf_těhu v běhuNastal moment, kdy jste zvažovala, že si přece jen dáte pauzu? Jak dlouho před porodem jste vlastně s běháním přestala?

Pořád jsem čekala, kdy si tu pauzu dám, kdy mě tělo už dál nepustí, měsíce ubíhaly a já běhala pořád. Najednou jsem si uvědomila, že jsem v 9. měsíci. 🙂 Závody na 5 km jsem absolvovala ještě v 7. měsíci. Pak už jsem chodila jen cvičit do fitka. Ale před posilováním jsem si vždycky dala na zahřátí pás a 2-3 km. Ještě den před porodem jsem běžela 2 km a s manželem jsme cvičili hodinový kruhový trénink.

Kdy jste od porodu poprvé obula tenisky?

Vzhledem k tomu, že jsem měla rychlý porod bez zranění, nohy mě svrběly už v šestinedělí. 🙂 A taky jsem v něm 2x nebo 3x vyběhla, ale pak jsem pochopila, že šestinedělí tu není pro nic za nic. Většinou jsem se potupně po 2-3 km vrátila. Pánevní dno to nedávalo, močový měchýř se neudržel… Děloha potřebuje čas, aby se zavinula… Ale to neznamená, že se v šestinedělí nedá nic dělat. Naopak, doporučuji posilovat pánevní dno, cvičit brániční dýchání a core (střed těla). Změřte si, kolik máte diastázu a v žádném případě necvičte přímé břišní svaly!

Jak jdou skloubit běžecké tréninky a závody s péčí o dítě? Časově i energeticky…

Díkybohu máme zlaté miminko! Od narození se budí jen 1x za noc, nají se a během 10 min zase spí. To bylo pro mě hodně důležité, abych se v noci vyspala a přes den nemusela dospávat, abych měla energii. Tu jsem potřebovala jak na mimčo, domácnost, trénink, tak i na práci (pracovat jsem nepřestala). Další plus je, že prcek usíná mezi 19. až 20. hod., takže máme s manželem večer pro sebe. Buď si pustíme nějaký film, nebo se věnujeme svým koníčkům, v mém případě práci. Tu naštěstí můžu vykonávat z domova. Co se tréninků týče, s manželem jsem parťáci, takže i když bychom se u malého mohli střídat, běháme a cvičíme spolu. Sebastiana buď bereme v kočárku s sebou a běháme s ním, nebo ho máme v sedačce ve fitku. Případně cvičíme doma. Když jsme potřebovali běhat intervaly, nebo jsme vyráželi na delší vzdálenosti, abychom natrénovali na náš první maraton, hlídala moje mamka. To je další obrovská výhoda. Už je v důchodu a bydlí jen dvě zastávky od nás. Sebík je na ni od narození zvyklý, takže mu s ní nic nechybí.

Máte nějaký vzkaz pro sportovně založené maminky?

Nenechte si do ničeho mluvit, vy sama nejlépe víte, co je pro vás a vaše dítě nejlepší. Pokud nemáte možnost hlídání, vyzkoušejte cvičení doma, zapojit můžete i děti. Nebo běhejte s kočárkem, porozhlédněte se po speciálních lekcích pro maminky s dětmi, ať už v tělocvičně, nebo venku. Např. lekce FitMami jsou skvělé. Věřte mi, jde to. Zvládla jsem mimčo, cvičit, běhat a připravovat se na maraton, pracovat, psát knížku a docela se starat i o domácnost – samozřejmě vše je o prioritách, my si šli raději zaběhat, než abychom umyly tu hordu nádobí, ta počká. 😀

A pro ty, které tak aktivně třeba kvůli komplikovanějšímu těhotenství sportovat nemohou?

Nevzdávejte to. Nikam nepospíchejte, tělo potřebuje čas, po císaři většinou půl roku, u někoho to trvá i déle. Ono vám to neuteče. Pokud si to ale bez pohybu stejně jako já neumíte představit, hledejte způsoby. Navštivte fyzioterapeuty, kurzy, které se specializují na tělo i po komplikovaném porodu – doporučuji Vnímej své tělo, nechte si poradit od odborníků, určitě se nějaké cviky najdou. Nemusíte hned zvedat 50 kg nebo běhat maratony. 😉

(Foto z archivu Anny Štumpf)

 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s